Elbil

Noen her som har peiling på elbil?

Hvilke fordeler finnes i dag? Og eventuelt hvor lenge kan man regne med å ha disse fordelene? Er de truet? Kan de bli fjernet om elbil-salget skulle gå litt opp?

Hvordan stiller Venstre seg til disse spørsmålene?

22 kommentarer til Elbil

  1. Her er fordelene en el-bilist har i Tønsberg og jeg går ut ifra at det gjelder overalt. Ingen bompenger,ingen årsavgift, knapt drivstoffkostnader og gratis parkering (på brygga i Tønsberg). Hentet fra en artikkel jeg nylig leste. Vedkommende som ble intervjuet skjønner ikke at så få kjører el-bil og man må jo bare være enig. Inntektene fra bil skal hvertfall ikke ned så da øker man naturligvis avgiftene på andre biler minst tilsvarende. Norske bilavgifter skal ikke forstås bare godtas.
    Venstre har vel sammen med SV vedtatt forbud mot nye bensinbiler etter 2015.

    • Problemet med el-bil, er at den foreløpig ikke er noe alternativ til bensin/dieselbiler. Rekkevidden er for dårlig og man er avhengig av tilgang på ladestasjoner. Mulig det kommer etterhvert, men vil tro at et forbud fra 2015, om tre år er alt for tidlig. Teknologien har ikke kommet langt nok ennå til at el-bil tar av, riktig ennå. Fordelen med bensin/dieselbil er at den gir bevegelsesfrihet over lenger distanser og over tid, en rekkevidde på 17 mil er ikke godt nok.

      • Hvor ofte kjører du egentlig over 17 mil i ett strekk? Husk at el-bilen nesten alltid kan lades over natten på vanlig stikkontakt og at det kommer stadig flere hurtigladestasjoner som lader el-bilen på tiden det tar å kjøpe en pølse på bensinstasjonen…
        Sjekk Nissan Leaf eller hvis du virkelig vil kose deg med el-bilglis: Tesla S
        Alle som har to biler vil oppleve at el-bilen blir hovedbil og at stasjonsvogna bare blir brukt til å flytte barnevogna og på veien til hytta. El-bilen vil endre kjørevanene dine og overraske deg positivt.

        • Venter i “spenning” på å følge utviklingen. Bruker ikke bilen så mye i byen, mest til lengre turer der 17 mil ikke er nok rekkevidde.

  2. Hva gjelder avgiftene og fordelene så garanterer ap 15 år og frp 20 år. Vi i venstre er jeg usikker på.

    Finnes elbiler med 450km rekkevidde fra tesla. Så kommer flere med en liten bensinmotor som lader batteriene ved behov. Volt og Ampera var de første. Finnes langt flere hybrider å velge i, men blir ikke solgt i norge. De med plugin går jo som elbil 90% av tiden de brukes. Likevel, er for dyrt i norge og ny teknologi kommer til andre land først.

  3. Hvis El- bilen fortsetter den positive utviklingen, som vi ser pr. dato, kjøper jeg ganske sikkert en slik ved neste korsveg. Har nå Prius Hybrid (2005) og kan kjøre denne ekstremt billige og klimavennelig bilen i 3-4 år til på 160.000 km garantien. Svært fornøyd! Dette prestisjeprosjektet til Toyota må være noe av det best tekniske, som noen gang har rullet norske veier..

    • Fin den. Skal visst nok være noe av det mest driftsikre også i følge statistikken (bedre en mange andre fra toyota). Finnes en Lexus-utgave av denne også, ct200h.

  4. Taper seg mye i pris disse bilene, ikke noen gullgruve å eie bil akkurat, generelt burde staten drive med noe bedre enn å drive inn skatter, avgifter, bompenger etc. fra bilister, hva med veiprising? Fritt for skatter og avgifter, så får man heller betale det det koster å kjøre på veiene når man trenger å bruke dem, skjønner ikke hvorfor el-biler skal ha så mye fordeler bare fordi de er en kuriositet. Hvis de blir allemannseie og prisene blir sammenlignbare, så klemmer vel staten til med masse avgifter igjen, blir vel snart fullt i kollektivfeltene også, da er man like langt igjen, bare å pøse på med bompenger for alle, skjønner ikke hvorfor noen skal være gratispassasjerer.

    • Å kjøpe elbil er helt frivillig og poenget med alle insentivene er vel å få litt fortgang på overgangen til elbiler. Disse insentivene kommer nok til å falle bort om de fleste av oss kjøper elbil.

      Tenk på byluften i Oslo om alle hadde kjørt elbil. Elbil eller plugin hybrid må være fremtiden på bilsiden. La oss håpe at vi klarer å utvikle bedre batterier slik at vi kan nå litt lengre med elbilene. Alternativet er jo å kunne frakte bilene med tog når vi reiser lengre distanser. Dette alternativet finnes vel på kontinentet?

      • Får håpe det blir litt fortgang i utviklingen av tognettet da, hvis biler skal fraktes med tog. Kan ellers ikke se at tog er noe alternativ til bil, for lite fleksibelt. Målet må vel være å redusere utslippene av co2, ikke nødvendigvis fjerne dem helt, dessuten hadde det vel vært en fordel å kunne spare inn litt på forbruket av fossil-brennstoff, en ikke helt utømmelig kilde. Sånn som det ser ut idag, er det jo bare økning og økning av forbruket, en dag sier det vel stopp av seg selv..

    • Det er så absolutt behov for å garantere fordeler for elbiler minst 15 år frem i tid, slik at de som investerer kan ta en sikrere beslutning. Ap garanterer 15 år og Frp 20 år. Her må vi i Venstre på banen. Erna Solberg nevnte nettopp elbil som drømmebil i e24 og Siv Jensen er nylig avbildet med en Tesla. Hvis kollektivfeltet blir fyllt opp med elbiler, så er mitt forslag å bygge ut veiene. Bevegelsesfriheten er kanskje den største friheten vi har.

      Elbiler skal ha fordel fordi de ikke har lokale utslipp. Det er individuell transport som ikke ødelegger for andres helse. De har også en fordel i forhold til støy, noe som i mange studier har viset seg å påvirke helse og livslengde i stor grad.

      • El-bil eller ikke, tar likefullt plass i veinettet, skjønner ikke vitsen med bompengefritak for noen biltyper.

        • Det er mer et lokalt spørsmål. Steder uten lokale forurensingsproblemer trenger ikke dette. Det er jo rettferdig at elbilene betaler for veien de kjører på. På sikt kan man kanskje dele det opp. For samtidig bør man begrense tilgang for biler som ødelegger lufta, særlig i byer som Oslo og Bergen. Man burde regne ut hvor mange dieselbiler vi tåler i byen og variere et tillegg i bompengene ut fra det. Kanskje de da får betale mer enn ti ganger det bensinbilene gjør, som hverken slipper ut partikler eller NOX. Så finnes det også dieselbiler med adblue og partikkelfilter (merce bluetec feks). Så avgiften burde egentlig variere fra bil til bil. I mellomtiden har det oppstått en grov foenkling, som kanskje ikke er rettferdig, men som på sikt gir oss bedre luft i storbyene. Det er klart, elbilene betaler ikke for veien gjennom drivstoffavgift, så i fremtiden en gang bør de betale bompenger. Nå handler det mer om å bygge infrastrukturen og sponse utviklingen slik at de elbilene blir gode og billige nok litt fortere.

          • Vel og bra med el-bil, men tror ikke tiden er moden for å gi dieselbiler stor ekstrabyrde. Så jo hvordan det gikk med forslaget Venstre kom med i vinter. Først har man lagt til rette for at flest mulig skal kjøpe dieselbil, så legger man inn store restriksjoner og ekstraavgifter på de samme bilene, det er ikke riktig.

          • Ja, får heller gjøre de andre alternativene billigere. Ellers blir det nesten som om vi har lover med tilbakevirkende kraft og det er ikke mulig i et ekte demokrati

  5. Er selv på biljakt. Har funnet ut at mange hybrider ikke er lønnsomme og ikke selges i Norge. Camry hybrid feks. Lexus ct200 hybrid koster 450′ med utstyr her og 300′ i Tyskland. Hverken Kia eller Hyandai har hybrider i Norge. Det er også flere amerikanske hybrider som ikke blir tatt inn. De blir for dyre.

    Her er også et eksempel. Nye v60 plug-in hybrid slipper ut langt under halvparten av hva dieselen slipper ut og får mer enn dobbelt så høye avgifter: http://e24.no/bil/denne-bilen-maa-bli-100-000-kroner-billigere/20209622

    Volvoen kan også kjøres fem mil som ren elbil. Altså trenger aldri dieselmotoren brukes i byen.

    • Uforholdsmessig dyrt med nye biler i Norge!

    • Bilavgiftene burde gå etter forbruket, engangsavgiftene er helt horrible, gjør jo at nye biler taper seg enormt mye i verdi de første årene.

      • Legg alle avgiftene på drivstoffet. Det er den enkleste løsningen og vil nok også føre til at bilparken raskere moderniseres og blir mer miljøvennlig

  6. Gi meg lov til å bruke Segway i Oslo sentrum, så skal jeg parkere bilen i morgen. Sykkel er ingen tingene for meg.

  7. Har vært eier av elbil i over 12 år. Den kan erstatte 99,9% av all kjøring. På lørdag kjørte vi fra Nøtterøy til Oslo og tilbake. En kjøretur på 25 mil som løses med en halvtimes hurtiglading i Oslo.
    Fordelen med elbil er at den bruker 1/4 av energien sett i forhold til en bensinbil. Skal alle på kloden ha en viss levestandard må vi slutte å sløse med energi. Elbiler i kollektivfeltet er intet problem. Når alle de private minibussene forsvant for et par år siden er det god plass.
    Det største problemet er mellom øra på folk. Det er vanskelig å venne seg fra bensinlukta. Kjøre 50 mil, tanke i tre minutter, for så å kjøre i 50 mil til er stort sett en fantasiforestilling som blir satt opp i hodet for å frastøte tanken om at elbilen er den beste løsningen. Far kjøper familietanksen ( Volvo XC90) for å ta med hele kjellerboden på påskeferie, og mor bulker den samme bilen i parkeringshuset på den ukentlige handleturen fordi den er alt for svær. Hvor i huleste er de rasjonelle valgene?